söndag 28 april 2013

Två världar möts: Intervju med Magnus Gårdmark!



Balansera har en egen startgrupp om 30 cyklister på Vätternrundan, och där cirka 18-20 stycken av oss ska köra strax under 9 timmar (Vad dom andra 10-12 ska göra får bli en senare nyhet). Med i den gruppen finns några viktiga personer som gjort det möjligt för mig att komma närmare den träningsvärld som ligger utanför förenings- och idrottslivet där jag själv har mina huvudsakliga bakgrund.  Jag pratar såklart om friskvårdsanläggningarnas värld och en som i stor utsträckning personifierar dessa båda världars möten inom konditionsgebitet är Magnus Gårdmark. Känd för sin känsla för trender har han varit med och bidragit till att idrotts- och gymvärlden möts gång på gång de senaste åren. Föredrag med Jonas Colting, Oskar Käck och mig, löpskolning med Käck, periodiserade årsupplägg på spinningklasser mm.

Så här kommer en intervju med nuvarande platschefen på Elexia Masthugget och med i InCycle utbildningsteam!

Reck - Magnus, för dom som inte känner dig så väl, vad har du för idrottslig bakgrund?
Magnus - Jag är från början simmare från YSS, Ystads Sim Sällskap där jag tränade i drygt 12 år. Sedan 10 år tillbaka har jag löptränat en del och de senaste 3 åren sysslar jag även med cykel kort- och medeldistanstriathlon. 

Reck - och vägen till att du nu är ansvarig för Elixia Masthugget?
Magnus - Jag blev spinninginstruktör för snart 10 år sedan och har sedan dess jobbat mer eller mindre i olika roller inom träningsbranschen, både som projektledare och nu som platschef. Mitt intresse för musik har också varit en väg in i spinningsalen då musiken spelar en central roll i träningsupplevelsen på ett spinningpass.      

Reck - Du har ju varit med och snappat upp och skapat trenden att friskvårdsbranschen/"gymvärlden" blickar mot idrottens sätt att träna. Hur kan det komma sig?
Magnus - Jag har haft en fot i föreningsvärlden och en i gymbranschen och sett både olikheter och gemensamma nämnare. Jag har försökt komplettera där jag har upplevt avsaknader. I och med att träningsforum och olika communitys har öppnat upp för att kunskap om träning blivit synlig och lättillgänglig har jag märkt ett större sug efter träningslära och kunskap inom gymbranschen, framförallt på konditionssidan. För deltagarna har lärandet blivit alltmer viktigt och många deltagare är pålästa idag. Så det har blivit en fruktsam synergi i slutändan där kunskapen från idrotten berikat gymbranschen. 

Reck - Vad kan idrottsvärlden lära och dra nytta av friskvårdsanläggningarna?
Magnus - Föreningslivet kan lära sig att vara mer utåtriktade och marknadsföra sig bättre, vara lite mer businessminded, vilket gymbranschen är duktig på. Jag tycker tanken med att föreningslivet är ideellt är bra och ska förbli så på ungdomsnivå. Däremot fortsätter den ideella tanken även när man passerat ungdomsåren vilket ibland gör att eldsjälar lämnar klubbarna när allt förväntas göras gratis eller till väldigt låg ersättning. Där tror jag föreningslivet skulle kunna göra annorlunda och dessutom bli mer lönsamma till förmån för återväxten. Annars är gymmen också en fantastisk samlingspunkt där massa olika idrotter och träningsintressen samlas och en plats för utbyte för träningsinspiration, oavsett disciplin.   

Reck - Du som varit med i spinning under lång tid, hur har den utvecklats genom åren?
Magnus - Spinning kom först som väldigt högintensiv förbränningsträning och vände sedan till mer lågkadensig mer styrkefokuserad spinning när dansmusiken (house, techno) slog i genom stort. Idag tycker jag den är på väg mot mer variation i tempo och intensitet med koppling till puls. Det allmänna intresset för cykel och motionslopp har börjat ge ett avtryck även inne i spinningsalarna.  

Reck - Hur tror du att spinning ser ut om 5 år?
Magnus - Jag tror wattcyklarna har fått ett genomslag då i kombination med dagens pulssystem. Sen kommer spinningcyklarna få sällskap av roddmaskiner, löpband och crosstrainers i samma rum så en löpare kan köra intervaller bredvid en cyklist.

Reck - Vad tänkte du när jag frågade om du ville hänga med i min sub9-grupp?
Magnus - Jag kände mig både hedrad och samtidigt lite nervös över uppdraget. 30 mil är långt! Men framförallt blev jag väldigt taggad och känner mig förväntasfull. 

Reck - Hur är formen just nu och hur kommer du att träna de sista veckorna?
Magnus - Formen är på uppåtgående men mycket återstår! Jag hoppas få lite mängdträning under några dagar på Mallorca i slutet av maj. Den sena våren har hållit mig inomhus lite längre än vanligt så den kvalitativa träningen har skett inomhus hittills.    

Reck - Tack för din tid :-)
Magnus - Tack Mattias!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar