tisdag 23 april 2013

Glädje och oro för (herrar) landsväg!


Det är glädjande att se hur många lag det finns i årets elitklunga. Likaså är det riktigt kul att se att så många åkte ner till Belgien kring påsken och tävlade. Det är också riktigt bra att fler lag satsar på att åka på de internationella tävlingarna som finns i våra grannländer.

Baksidan av myntet är såklart oron över vad som blir av den svenska tävlingskalendern?!
Det finns många som driver och skapar jättemycket och har gjort så i många år, men ändå tycks det vara motvind för många.

Jag tror det kommer att behövas en gemensam kraftsamling för att diskutera detta, så att man hittar bra visioner/mål för vad man vill och sen hittar lämpliga kort- och långsiktiga strategier för att komma dit!
(edit: det finns säkert redan massa färdiga bra förslag från det stora nationella rådslaget för några år sedan :-) 

Nu skriver jag inte detta i egenskap av Förbundskapten, men i FK-rollen kommer jag självklart (i annat forum) att göra vad jag kan för att vara med i en process som stärker både drivkraften och möjligheten att komma ut mer internationellt, men också för att göra vår egen viktiga hemmaarena och "grogrund" så bra som möjligt!

Även om jag inte tar upp damer, andra grenar och discipliner finns det säkert liknande frågeställningar och problemtik där.

Cykel i stort blommar ju som aldrig förr, så det måste gå att hitta möjligheter för svensk elitverksamheten att också gå en ljus framtid till mötes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar