tisdag 22 januari 2013

SRM-kittad Monark839E!



I Svenshögen några mil norr om Kungälv finns två händiga och SRM-tokiga herrar, som hjälpt mig att renovera och uppgradera min Monark! Så nu går det att testa sig med en nykalibrerad Watt av bästa sort, där man har rätt Q-faktor (bredd mellan pedalerna) och även kan byta vevlängd efter önskemål!

Tack för hjälpen Jonas Gartman och Michael Olsson!

Ny cockpit!

3 kommentarer:

  1. Skulle vara intressant att veta skillnaden mellan srm watt och monark

    SvaraRadera
  2. Hej Peter!

    Det varierar på mellan omkring 2-6 procent, beroende på ålder, kedja och slitage på drivlinan (på Monarken)!
    Har man sen inte kalibrerat och nollat sin SRM på ett tag, kan det bli ännu svårare att jämföra...

    Köper du en Monark står det i alla fall 8% friktionsförlust, och det hör man väldigt sällan någon som får så höga tal..snarare är det vanligare med 3-5%.

    SvaraRadera
  3. Tack för utförligt svar! Kul att veta då många test körs på monark

    SvaraRadera