torsdag 3 maj 2012

Tester, coaching, läger och föredrag!

Den mobila testkliniken! Perfekt väder idag för löptester i fält, på Säröbanan i höjd med Pågens!
Så kan man sammanfatta mitt jobb! Det är en trevlig blandning av olika saker, med den gemensamma nämnaren uthållighet i allmänhet och cykel i synnerhet. Sista tiden har det varit mycket läger och föredrag, men oftast sitter jag fortfarande ändå mest hemma (i soffan med dålig sittställning) och skapar träningsprorgam och kommunicerar med klienter.

För team Cykelcity är denna perioden en delikat sådan, då cyklisterna kommer hem efter många veckor utomlands med fullt fokus, där många har som mål att köra till sig bra resultat och förhandlingsläge för vidare proffsliv. Väl hemma gäller det sen att ändå ha fysisk och mental status för att köra de svenska loppen med stort fokus också (vinna ofta!), något som detta året gått väldigt bra. Teamet har vunnit alla lopp man ställt upp på :-) Inte minst mentalt är det imponerande att klara av denna typ av omställning och dessutom vinna ofta när alla håller en som favoriter och "räknar med att man ska göra det"!

Rent träningsmässigt ligger de flesta i någon form av ny grund- och uppbyggnadsträning när de kommer hem efter det hårda internationella programmet som drog igång redan i början på mars. Efterhand som veckorna går trissas det upp inför nya storlopp som Skandis och Tour of Norway, och vidare fram till SM via Estland, Philadelphia, etapplopp i Frankrike och Vätternrundan! Med elva man i laget försöker man täcka upp så att det nästan alltid finns cyklister som är slagkraftiga.

Storgårdskyrkan i Eksjö, ett stenkast ifrån starten på Ränneslättsturen. Foto: Mattias Thyr.
På föredragsfronten hade jag det stora nöjet att som gammal religionslärare få predika Cykelträning i en kyrka i Eksjö igår! Jag brukar ofta inleda med att prata om uthållighetens kravprofil och kroppens kapaciteter och dess energisystem och då ställa mig som ett kors med armarna rakt ut, något som kändes lite väl krystat i kyrkan igår kan jag meddela! Men en väldigt trevlig dag, där jag åetrigen fick göra något av det bästa jag vet!

2 kommentarer:

  1. Tack för senast! Bra och informativ kväll. Nu ska jag försöka omsätta några av tipsen i praktiken.
    // Stellan
    (som ställde alla frågor ur "äldreperspektivet")

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Väldigt trevligt att vara hos er, och ni hade ju massa bra frågor också!

    SvaraRadera