måndag 7 maj 2012

Intervju: Sub-XX Maria Gabriels!


Det är nu cirka 6 veckor till Vätternrundan går av stapeln! Ett av årets största händelser kring detta arrangemang är nog utan tvekan den s.k. Sub-XX satsningen, där för första gången enbart tjejer (cirka 60 stycken) kommer att kämpa och samarbeta för att köra de 300 km på en snabb tid. Hur snabbt återstår att se! Samtidigt som dom tränar och står i samlar dom in pengar till Thomas Fogdös fond för skadedrabbade idrottare, Active Life Foundation. Förutom deras hemsida kan man följa dem på facebook! Man kan också träffa flera utav dem på Skandisloppet, Siljan Runt och Tjejvättern!

I stort sett hela landet är representerat, och det är en blandad skara av cyklister och triatleter, motionärer, elitmotionärer och tävlande! Då jag själv är med på ett hörn med mitt företag Balansera, kommer jag under de här 6 veckorna att ta tillfället i akt att intervju ett antal av dessa tjejer!


Vilka passar då bäst att börja med? Ja, varför inte Maria och Siv!

Reck – Hur kom du in på sub-xx satsningen?
Maria - Jag frågade Siv om hon kände till något gäng som skulle cykla under 8 timmar och hon sa; ”vi kan väl fixa ett eget gäng” …. så var bollen i rullning .

Vi kollade upp vilka tjejer som cyklat fort på långlopp och bjöd in dessa till vår idé genom ett personligt brev via mail. Målet var då att få ihop en grupp på 30 , vilket vi precis lyckades med innan deadline. Sedan spred sig idén över cykelsverige och vips så var vi 60 !

Reck – Är du som många andra van vid att främst träna med män?
Ja, och så ensam då förstås.

Reck – Många undrar säkert, är det annorlunda att vara i en grupp med bara satsande tjejer? På vilket sätt ?
Maria - Det är helt klart annorlunda! På många sätt. För det första så är jag van att helt och hållet köra mitt eget race, göra det jag vill när jag vill för att jag vill. Så har det varit sedan jag var liten. Så för mig är det främst annorlunda med den här starka gruppsammanhållningen som blivit, vilket visar sig på många sätt.

Reck – Och förutom Vätternrundan, vilka andra mål har du med ditt idrottande?
Maria - Jag tränar för triathlon på långdistans ( apropå att köra sitt eget race…). Jag är också anmäld till några ultramaror framöver. På ultramarorna har jag dock inga prestationsmål utan ser det mest som upplevelser och en chans att testa på för att se om det är något för mig .

Reck – Hur har förberedelserna sett ut hittills, är du i den form du vill vara just nu?
Maria - Jo då, jag körde dock en ultramara för en vecka sedan som förstörde cykelträningen lite. Sedan är väl simformen inte den bästa, vilket den heller aldrig kommer att bli….Men på det hela taget är jag nöjd…( eller så nöjd jag kan bli..)

Reck – har du några favoritrundor där du bor?
Maria - O JA ! Både träningsrundor och fikarundor! Runn runt är ju för det första en klassiker. Fika bäst gör man då i Torsång. Jag gillar också att köra till Torsång och sedan tempo runt milsbo ( ca 2,5 mil )

Det är också vackert att cykla upp till Leksand via Bäsna och sedan valsansjöarna hem.  Fika på siljans konditiori i Leksand.

För träning gillar jag Olshyttebacken skarpt samt vägarna kring Torsång. Söderut så kör jag gärna en långtur till Hedemora och Norberg för fika på Elsas i Norberg. Bra för tempoträning ; Bäsingen runt 1-4 varv ( 3 mil per varv). Ja det finns massor …

Reck - Lycka till!
Maria - Tack själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar