fredag 27 april 2012

Intervju: Carina Börjesson!

Carina på EM XC 2011.

I intervjuserien har turen kommit till Carina Börjesson, tävlandes för Åstorp CK i mtb och cross! Under några år när hon satsade nära på fullt ut (med träning och tävling året runt) hade vi ett bra samarbete jag och Carina, så det var verkligen på tiden att vi gjorde den här intervjun nu! Själv blev jag imponerad av hennes målmedvetenhet och ambition och ork, inte minst mentalt, att träna och tävla så mycket som hon och Benny gjort under många år!

Reck - För dem som inte känner dig sedan tidigare, vem är Carina?
Carina – Jag är en dam som nu cyklat tävlingar sedan år 2000.

Reck - Du och Benny lever ju ett otroligt seriöst cykelliv, fullspäckat med tävlingar, nästa året runt. Hur hittar ni drivkraften till detta år efter år?
Carina – Grunden är givetvis att det är roligt att cykla ! Tänk vad roligt det är nu på våren att ta ut den nya cykeln och ut i skogen och leka! Sedan har jag även varierat lite med att prova sprinttriathlon, duathlon och löpning.


Reck - Finns det tid över för något annat är jobb, träning, resor och tävlingar?
Carina – Nej inte mycket, men vi har valt detta själva.


Reck - Du har ju kört det mesta som går att köra på mtb och cross genom åren. Vad har varit roligast? Har du några favoritlopp?
Carina – Det roligaste var när jag tog brons på cykelcross VM i Belgien.
Favoritbanorna har tyvärr försvunnit nu, det var Mjölby:s tidigare slinga och likaså Mölndahls tidigare bana.



Reck - Du har kört 29 de sista åren, vad tycker du om det? Passar det en kort och lätt kvinna?
Carina – Jag trivs mycke bra på 29 den är mycket stabil speciellt nedför och det har hjälpt mig mycket. Sedan är den bra över tex rötter, sten mm. Till exempel kan jag nämna att Willow Rockwell är en kort lätt kvinna som tagit två VM brons på 29.

Reck - Det har ju blivit väldigt populärt med motionslopp i alla dess former de senaste åren. Är det något som du också märkt av på den kvinnliga sidan? på ex långlopp och Cykelvasan?
Carina – Dom sista åren har jag inte deltagit på så många långlopp förutom Cykelvasan men jag har märkt att kvinnor är speciellt intresserade av långlopp. Cykelvasan är mycket positiv för hela cykelsporten.


Reck - Hur kommer 2012 att se ut för din del?
Carina – Jag har denna vinter trappat ned med träningen men kommer att tävla även under detta år. Nu har jag även andra uppdrag som tjejläger, representera TREK på olika aktiviteter och kommer givetvis att vara på Cykelvasan flera dagar.

Reck - Säsongen är redan i full gång och jag säger lycka till med fortsättningen, både som cyklist och ledare!
Carina - Tackar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar