torsdag 1 mars 2012

CCs träning från lägret till premiären!

Henke in action unde en mysig fikarunda i bergen, en ovanlig företeelse på lägret!
Imorgon smäller det, Cykelcitys premiär i form av en 7 km kort rak och platt tempoprolog ute vid kusten i Belgien. Jag tänkte ge en liten bild av hur cyklisternas period har sett ut mellan lägret i Benicassim och morgondagens tävling.

Tävlingsförberedelselägret (läs här) var än mer tävlingsspecifikt än tidigare år. Dels för att det var kortat med några dagar, men också för att premiären sker tidigare än någonsin och på en så tuff tävling, att det kräver bra eller mycket bra form, för att komma igenom det på ett bra sätt. Fartträning i olika former, blev därför en mycket stor ingrediens på lägret. Hemma mosar dom mest på själva eller i mindre grupper hela vintern. Farten är därför den stora skillnaden mellan en bra vintertränad cyklist och en som redan kommit igång och tävlat.

Väl hemma efter ett så hårt läger gäller det att ”hämta hem” all den belastning man utsatt den för. Jag brukar ge rådet att hellre vila lite för mycket än för lite, då det är svårt att veta vad man ska göra om man råkar köra på för mycket och sen blir sliten lagom till man vill trappa upp inför tävlingarna. Du ska helt enkelt återhämta dig så mycket att du med säkerhet vet att om du är lite småseg när du väl drar igång igen, beror det på för lite cykling, inte för mycket!

Ett ofta använt upplägg för att stabilisera/konservera och finslipa/förbättra form är att lägga in ett block med distans efter perioder med mycket högintensiv träning eller tävling. Är man inte helt nerkörd, brukar det ha bra effekt på formen! Har man den form och fart man vill ha, lägger man bara in vissa kortare intensiva inslag för att hålla uppe nivån.

sön kortare träningspass
mån hemresa
tis kort lätt pass
ons kort lätt pass eller hel vila
tor G1 3.00-4.00 lätt platt
fre G1 5.00 inkl pace sista timmen
lör G1 4.00 inkl några spurter

Har man däremot fortfarande behov ökad fart, kan man plocka in något kort högintensivt pass i upplägget:
tor G1 4.00 lätt platt
fre G1 2.30 varav sammanlagt 45-60 min pace alt kortare former av högintensiva intervaller
lör G1 4.00 inkl några maxspurter

sön resa till Belgien
mån kort lätt pass
tis G1 4.00 inkl hårdkörning i kritiska partier under inspektionen av söndagens kuperade etapp
ons G1 3.00 lätt under inspektion av lördagens etapp
tor kort lätt pass
fre-sön Drie Daagse WestVlandereen

Edvin testar tempohojjen för första gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar