tisdag 7 februari 2012

Studiebesök: LIVI/Högskolan Dalarna

LIVI, stort, nytt, fräscht, massa cyklar, syreupptagningsmaskiner, Monark, SRM, laktatmätare osv mm mfl....
Som representant för Svenska Cykelförbundets utbildningskommitté, var jag på besök hos LIVI och Högskolan Dalarna i Falun. Det var ett riktigt bra besök! Träffade i cykelkretsar numera ganska kända professorn Michail Tonkonogi, som jag ibland refererar till när jag håller föredrag. Han är alltid intressant och kul att lyssna på! Likaså var det häftigt att få en pratstund och rundtur av Magnus Knutsson på LIVI, och även hinna snacka lite med Jens Westergren!


Knutsson och Westergren poserar framför en ny imponerande "leksak" som står där bakom lite fördold!
 Som alltid när man kommer till såna här ställen, kluster där idrott och forskning möts, kan man inte annat än bli lite avundsjuk!

Biomedicinska labbet och ansvarig, som dessutom byggt upp allt på egen hand! Imponerande!
För övrigt kan meddelas att jag fick till en smått otrolig effektiv jobbperiod på denna resan, för att vara mig i alla fall! Jag brukar inte alltid vara den mest effektiva när jag sitter framför en dator, arbete och fritid flyter ihop...och inte alltid i en härlig symbios (men jag ska inte klaga :-) Hur som helst, 5.30 timmar tåg till Falun, varav den mesta tiden jobbandes på datorn. Direkt i säng på hotellet vid ankomst 23.00. Upp tidigt, åt frukost, tillbaka till hotelltrummet och jobbade till k l2.00. Dags för utcheckning och promenad till LIVI. 16.30 på tåget igen och fram med datorn och jobba, jobba, jobba! Vad har jag lärt mig av det här? Tid med dator och från familjen spenderas bäst på platser utan internetuppkoppling, så man får mycket gjort!!

Alla tåg gick för övrigt precis på tiden, prick! Det var ändå 5 tåg sammanlagt inom loppet av 28 timmar!
Douglassäckar, golden standard när det gäller mätning av syreupptag!

"Konstgjord lunga"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar