tisdag 14 februari 2012

Några snabba till Fredrik i Benicassim!

Inhyrda tränaren Fredrik Ericsson! Här i kast med att filma lagtempo
och spurtuppdrag! Foto: Henrik Åbom.

Vad passar bättre än att på Team Cykelcitys första vilodag få en liten rapport av ledaren på plats!

Reck - Vädret har ju varit rätt tufft nere på kontinenten sista tiden, hur har ni det där nere?
Fredrik - Regionen vi befinner oss i har generellt sett stabilt och soligt väder eftersom den ligger skyddad av berg och vi har hittills haft soligt men ganska kyligt, runt 5 på morgonarna och kanske någon grad över 10 mitt på dagen.

Reck - Hur har det gått hittills på träningarna för laget tycker du?
Fredrik - Vi har nu lagt första träningsblocket på tre dagar till handlingarna och överlag har träningen flutit på mycket bra. Det är någon av killarna som känt sig lite krasslig och en som har känningar i ett knä. Vi har lyckats hitta rundor som passat träningsplanen och vi har följt ditt program till punkt och pricka :-)

Reck - och för egen del, hur mycket orkar du cykla med själv?
Fredrik - Eftersom jag inte kört något träningspass på över 3 timmar sen i november och inget över 5 timmar sen juni 2011 så var jag så klart lite osäker på hur jag skulle klara distansen. Jag har däremot tränat regelbundet och med en del högintensiva inslag så det är inget fel på grunden, så det har inte varit några problem att orka än så länge. Sen har det ju hjälpt att jag oftast suttit på hjul i samband med lagtempoträning och spurtuppdrag...

Reck - Vad jag hör från killarna, så är dom mycket nöjda med Beniccasims träningsmöjligheter. Jag antar att du var ganska säker när du tipsa oss om detta stället!?
Fredrik - Jag satte min fot i Benicassim för första gången 2009 och har sedan dess varit här drygt två månader, så jag börjar hitta rätt väl. I området finns i princip all typ av cykling, helt platt, böljande, korta brant backar och höga berg. En sak som brukar uppskattas av många som åker hit är att det går att hitta massvis med vägar där det är extremt lite trafik, exempelvis när vi var längst bort på rundan igår mötte vi inte en enda bil på en halvtimme undantaget följebilen till det andra cykellag vi mötte. Det enda jag kan tycka är synd är att vi, p.g.a. träningsinriktningen som ska förbereda killarna för relativt platta tävlingar i Belgien och Frankrike, inte kommer köra några pass i bergen. Områdets absolut finaste cykling finns i bergen i två olika nationalparken/naturreservat.

Reck - Lycka till med fortsättningen då!
Fredrik - Tackar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar