tisdag 24 januari 2012

Intervju: Rutinerade nyförvärvet Henke Åbom!

SM 2011. Åbom i spets uppför Gesunda, med sina antagonister de senaste åren skuggandes
på rad bakom! 2012 kör dom i samma lag!
Turen har kommit till en av lagets fyra nyförvärv, och i det här fallet den med mest rutin och erfarenhet, Henrik Åbom. Henrik har under större delen av sin karriär tillhört Cykelcitys stora konkurrent på svensk mark de senaste åren, nämligen Borås CA. Nu kommer han emellertid att bidra med sina hästkrafter, kunskap och glada humör i det röda teamet!

Reck - Hur har vinternträningen fungerat?
Åbom - Det återstår att se i vår men jag är nöjd med hur den har fungerat. Jag har hittills kunnat göra jobbet som planerat. Vädret har ju varit på oss cyklisters sida jämfört med tidigare två vintrar. I och med det har jag valt att köra lite mer ute och mindre del på TC..

Reck - Hur känns det att vara med i Cykelcity, som ju länge varit din största motståndare?
Åbom - Precis, Cykelcity har jag tidigare haft många fajter emot och det har under alla år jag kört i Borås CA varit laget att slå, inget snack om det. Så det klart att det är lite speciellt. Men det var framförallt tävlingsprogrammet som inledningsvis lockade. Det ser jättebra ut. Laget är proffsigt med ledare och upplägg. Vi har top of the line material. Jag trivs såhär långt jättebra med alla och sammantaget har jag fått en bra släng av motivation och lite av en nytänning.
Foto: Markus Holm/Amplifyphoto.

Reck - Några av dina lagkamrater kommer ju nu att bli dina svåraste motståndare i det nybildade Team Trek, hur känns det?
Åbom - Hehe ja Ove Nilsson, Johan Svensson och Jocke Åleheim är ju fina vänner till mig som jag haft många roliga år med men nu ska vi köra med olika tröjor och det ska bli jävligt roligt. Jag känner till deras styrkor o svagheter och vice versa. Men både dom och jag vet vad som gäller. Att vara proffsig och ha lojalitet mot mitt lag och mina lagkompisar. Före start och i duschen efter blir det garanterat fortsatt många garv med dom lirarna!

Reck - Vilka styrkor resp. svagheter har du som cyklist? Vad kommer du att kunna bidra till laget?
Åbom - Ska vi börja med styrkor då. Jag är åkstark och kan ligga och gnugga länge i en utbrytning tex. Jag är en allroundcyklist och har jag pasta kvar på slutet så spurtar jag oftast bra, speciellt från en mindre grupp. Min största svaghet är tempodraget som inte är nån fest men du säger ju att vi kan göra nått åt den saken. För lagets räkning tror jag att jag kan bidra med att jag är en lagspelare, har rutin och ett glatt humör. Sen får vi se hur bra jag är.

Reck - Om vi tittar båkat, vilka resultat är du mest nöjd med hittills i din karriär?
Åbom - De två kermessegrarna från Belgien är i topp men även segrarna i deltävlingen på Sverigecupen i Östersund, och Glasrikeresan (då jag hade riktiga diamanter i benen) och segern i Skara GP inför många nära o kära är fina minnen.

Åbom, mitt i bild, pumpar lagtempo med sina stallkamrater i det holländska Hepro teamet. Foto: Meijco van Velzen.
Reck - Du var förra året i Holland och tävlade för Hepro NWVG (iår Bike4air). Hur var det året och var det stor skillnad att vara cyklist på det viset, kontra när du var i Sverige?
Åbom - Det var ett riktlgt roligt, och lite annorlunda år. Cykelsporten är mycket större. Många fler cyklister och lag vilket ger större startfält med max 6 eller 8-mannalag på start. Oftast 150-200 cyklister till start på tävlingarna. Vi hade tex en trupp på 12 cyklister och oftast bara 6 som fick starta, ibland blev nån jävligt sne när han vart petad. Sånt händer ju inte i Sverige där vi har några få elitlag och alla till start är välkomna, naturligtvis pga att vi är så få. På det viset är tävlingarna i Holland öppnare, hårdare och mycket svårare att kontrollera samt vinna. Lagkörning blir viktigare. Det är i min mening mycket roligare. Vidare lärde jag känna många sköna personer och fick käka kantvind var och varannan dag. Man lär sig älska den... (hatkärlek men iallafall) :)

Reck - Vad ser du mest fram emot under 2012 års säsong?
Åbom- Våren med fina tävlingar i Belgien/Holland/Frankrike. Dit längtar jag! Sen är det mycket roligt som händer längre fram också.

Reck - Då tackar vi som vanligt!
Åbom - Varsågod!

Och följa honom gör ni här!

Idag är sista dagen på Gran Canaria för killarna, och Åbom, hans ben, och hela laget kan se tillbaka på ett mycket bra läger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar