fredag 20 januari 2012

Intervju: Mästaren Philip Lindau!


Nu när det händer mycket kring Team Cykelcity, på läger och sen under det tuffa tävlingsprogrammet redan i mars, kan det ju vara läge att börja med en liten intervju-serie med teamets åkare. Först ut blir vår Svenska Mästare, tillika den yngste SM-mästaren någonsin, Philip Lindau.
Vi dyker rakt in i heltluften på Gran Canaria. För den som vill veta lite mer bakgrund om herr Lindau, rekommenderas hans inlägg om sig själv på sin blogg. Exempelvis dessa båda:
Presentation!
Vad betyder cykel för mig?

Reck - Hur är formen för tillfället tycker du?
Philip - Formen är uppåtgående. Jag är precis där jag ska vara vid denna tiden. Har en plan som jag följer och följt bra i vinter. Så det ser bra ut. Har haft en bra livssituation och bra människor omkring mig för att jag ska kunna fortsätta utvecklats vilket jag känner att jag gjort.

Reck - Hur ser en typisk dag ut på ett sånt här läger för dig?
Philip - En typisk dag börjar med frukost kl 8:00. Träning kl 10:00. Väl hemma efter träning beroende på längd osv så äter jag lite lätt och väntar sedan på middag som startar kl 18:30. Sen har vi möte efter middagen och sen lägger jag mig oftast 21-22 för att optimera träningen jag gjort under dagen. Sömn är a och o.

Reck - Hur känns det att ha de blå och gula färgerna på sig hela tiden? Är det mest gött eller kan du även känna viss press?
Philip - Det är en stor ära och dröm att få åka i blå gult. Jag är väldigt stolt att få göra det. Men jag vet också att det hade aldrig gått utan mitt lag. Så det är lagets tröja. Så jag känner ingen press över att ha tröjan, jag är ung och ska inte vara pressad av det, utan bara njuta och bära den med stolthet.

Kittad med blått och gult från topp till tå!
Reck - Du har en häftig cykel, kan du berätta lite mer om vad du kör på för något?
Philip - Jag kör på en Cervelo S5 med Shimano Di2 och Shimano c35 hjul. Den kombinationen är oslagbar. Cykeln är styv, lätt och aerodynamisk. Med kombinationen av Shimano Di2 blir den helt otrolig, komforten och prestandan i cykeln går inte att slå. cervelo S5 med det absoluta bästa från Shimano är för bra för att vara sant. Det går inte ha bättre cykel. Top of the line!

Reck - Hur känns det med laget? är det ett gott gäng tycker du?
Philip - Det nya laget känns väldigt bra. Tror vi kompletterar varandra både privat och på cykeln. Känns som alla i laget känner en stark lag anda och jag tror verkligen vi kommer att kunna köra in många resultat ihop. Det är ett härligt gäng, vi kommer ha det grymt bra 2012. Jag trivs verkligen hur bra som helst i laget. Vi har även väldigt duktiga ledare och tränare som gör ett otroligt jobb för att vi ska kunna bedriva satsningen på ett så bra sätt som möjligt.

Reck- Vilka förväntningar och mål har du på säsongen 2012?
Philip - Mina förväntningar är att jag ska ta ett till steg i rätt riktigt i min utveckling. Mina mål är att jag vill bli professionell cyklist på högsta nivån. Sen satsar jag på vårtävlingarna där vi kommer få åka många fina race, drie daagse West Flandern, Tour de Normandie, U23 Flandern runt. Sen siktar jag även in mig på U23 VM i Holland, med en bana som passar mig.

Reck - Vilka är dina styrkor resp. svagheter som cyklist?
Philip - Mina styrkor är att jag är duktig på att pricka utbrytningar, bra uppför, åkstark och en hyfsad spurt. Mina svagheter är att jag väldigt självkritisk och drar ner mig själv i onödan ibland. Men rent cykelmässigt skulle jag säga att jag inte är dålig på något, men jag behöver utvecklas i allt.

Reck - Med tanke på ovanstående, vilka race ser du mest fram emot?
Philip - Jag ser mest fram emot hela våren där många tävlingar passar mig och min åkstil. Men även Tour of Norway ser jag fram emot och U23 VM om jag blir uttagen.

Reck - Till sist, du bor ju i Jönköping, har du några favoritvägar du tränar mycket på? Någon runda du rekommenderar lite extra?
Philip - Jönköping är där man ska bo om vill bli bra cyklist, vi har kuperat, slätter, berg, uppför, nedför och Sveriges bästa kebabpizzor. Min favorit runda är cykla upp till Tabergs topp, ta en rejäl fika så man inte orkar cykla hem sen. Det fina med det är att det behöver man inte heller, inte jag allafall. För jag kan mer eller mindre frihjula hem till Hovslätt. Klockrent i oktober när motivationen är nerkörd i botten.

Reck - Då tackar vi för intervjun!
Philip - tack själv, det var så lite så!

Följ gärna Philip på hans twitter, på väg mot nya framgångar!

Foto: Markus Holm/Amplifyphoto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar