tisdag 9 augusti 2011

SM-guld och världsrekord!


Micke Bergkvist, TriMicke, från Växjö tog SM-guld i H50 vid Järnmannen i Kalmar i helgen. Stort grattis säger tränare Reck, som var minst sagt lite nervös inför loppet! Detta med tanke på den tråkiga erfarenhet som Micke var med om på simmomentet vid Ironman Zürich för några veckor sedan.

Här är ett utdrag från hans blogg i juli månad:
"Ställ upp 2000 personer på en strandremsa som är 100-150 m och sen ser alla bojen som ligger 200 meter framför sig i vattnet. Starten gick och efter några små simtag fick jag ingen luft. Paniken och ångesten kom över mig och även rädslan att dö. Jag hyperventilerar med folk simmandes över mig. Slog och sparka för att ta mig ut på lugnt vatten där jag la mig på rygg och tänkte bryta...När andningen lagt sig hade också stubinen slocknat för dagens tävling. Visste redan nu att loppet var kört för Ironman på Hawaii. Fick sen aldrig fart på simningen.

Min fru Carina har aldrig sett en så ledsen Mikael stiga upp ur vattnet hon sa att min gnista bara slocknat i ögonen.

Jag hoppade på cykeln och allt var så tungt... Men när jag satt på cykeln och tryckte förbi 600 ja det var drygt 600 cyklister som jag susade förbi, det var en skön känsla. Men min puls var så låg och ville aldrig stiga fast det var tävling.

Tog det lugnt vid växlingen ut till löpningen som genomfördes delvis i åska och regn. Det var nu jag skulle få kvitto på min starka löpning i år. Hade inte den där känslan att tävla längre. Jag sprang väl om ett 100 tal, men utan större fart" 


Därför känns det extra skönt att det gick vägen denna gången på SM! Och jag är imponerad att det gick så fort att komma tillbaka efter den tuffa upplevelse!

För några månader sedan var Micke förresten med i tidningen Outside,  "Sveriges mest vältränade doldisar", en rubrik han verkligen gör rättvisa för. I april i år blev det t.o.m. världsrekord i hans paradgren plankan!


Han har dessutom en trevlig blogg där ni inte bara kan följa hans träning, utan det dyker ibland även upp ett och annat trevligt och nyttigt matrecept!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar