tisdag 14 juni 2011

Intervju: Leo Ranta och Conti runt Vättern

Leo i täten på Rad am Ring, Nurburgring Tyskland. Foto: Natasja Jovic.
Av alla de inlägg jag publicerat här på bloggen så har det, med bara något enstaka undantag, varit alla intervjuerna som blivit mest lästa. Bland intervjuerna finns det inte heller så knivskarp konkurrens utan det är just cyklister med anknytning till Vätternrundan som fått mest klick! Utan inbördes rangordning är det följande:

Oskar Ekman - sub7 ledaren
Anders Olsson - MAS-gängets ledare
Mattias Zetterstrand - en motor i sub7

Lagom till det börjar bli dags för de allra sista förberedelserna inför de 30 milen kommer här fortsättning på denna följetong i form av Leo Ranta.

Reck - För dom som inte känner dig, vem är Leo?
Leo - Snäll som Puh och stark som Bamse, så beskriver min flickvän mig. :-) Jag började cykla sent, var 26 år när jag köpte min första mtb 1998. Blev helt såld på det. Köpte min andra mtb året efter det och gav mig på att cykla Bockstensturen. Långlopp passade mig bra redan då, att cykla lite längre än ett par timmar gav mersmak så år 2000 cyklade jag Vätternrundan första gången. Landsvägscyklingen tog fart i och med det, men jag har nog alltid kört mer mtb än landsväg och gör det fortfarande.

Reck - Hur skulle du beskriva dig som cyklist? Varför cyklar du? Hur mycket?
Leo - Stark och uthållig, gillar att klättra i berg när tillfälle ges. Har alltid gillat att cykla fort, gärna med andra likasinnade. Jag tävlar nästan aldrig, utan cyklar främst för att det är kul. Gillar dock att köra Gran Fondo lopp, vilka är riktigt roliga. En vanlig cykelvecka blir det två pass mtb och två pass lvg, ca 10-15 timmar totalt. På vintern cyklar jag bara mtb, ute i skogen oavsett väder. Pannlampa på kvällarna och dubbdäck när det är blankis i skogen. På vintern cyklar jag 3-4 pass i veckan, 7-10 timmar totalt. Tränar gärna "tungt", det är sällan jag kör några "lätta" pass. I skogen så blir det med tung(~17kg) mtb och på landsvägen genom lite snabbare distansrundor.

Reck - Vad föredrar du att träna på vintern, trainerpass inne eller cykla ute?
Leo - Cykla ute, mtb i skogen i alla väder. En solig och kall vinterdag då nysnön har lagt sig på stigarna är oslagbar. Sen blir det så mycket roligare när man cyklar med andra än att sitta ensam och nöta.
Härlig Mtb runda på senhösten.
Reck - och så är du ledare för Happy träning här i Göteborg!
Leo - Det blev så någon gång 2004 då jag ändå körde mina tre mtb pass i veckan, varje tisdag, torsdag och lördag. Jag startade trådar om Happy Rides och så kom det massor med glada cyklister till varje runda. Att träffa och lära känna så många bra cyklister är så kul. Alla kan dyka upp på en happy ride, från tonåringar till +60. Det spelar ingen roll vad du har för cykel eller kläder, vi är en go blandning av både lycrasvetton och freeriders. Och vi har lika kul varje gång. En vanlig tisdagskväll på sommaren kan vi vara 15-20st som cyklar 2-3 timmar på fina stigar i Delsjöområdet. Årets höjdpunkt är så klart första söndagen i Maj - då kör vi Happy Extreme Riden, som tar minst tolv timmar på massor av stigar. Över trettio kommer till start varje år och drygt hälften klarade sig igenom i år.

Reck - Du har ju varit runt i Europa en del och kört några större motionslopp (bla Rad am Ring, som det stod om i tidningen Cykla). Hur var det och är det något du rekommenderar för den som tycker det är roligt med motionslopp/Gran Fondo?
Leo - Att åka iväg och cykla lopp utomlands är bland det roligaste jag gjort. Rad am Ring var en enormt stor cykelfest och Nürnburgringbanan är som gjord för cykling i full fart. Det är väldig bra ordning på arrangemangen och stämningen är på topp. Gran Fondoloppen som jag kört i Frankrike och Italien har gett minnen för livet.

Reck - Hur startade den här satsningen att köra Vättern snabbt?
Leo - Det startade redan 2006 med happymtb, då vi siktade på under nio timmar för första gången. Det året kom vi runt på 8.15. Därefter har vi ökat farten för varje år och 2010 kom vi runt på 7.24.

Lvg premiär i februari med oväntat snöfall under rundan!
Reck - Många klubbar och grupper är intresserade av olika sub tider (sub10, sub9 osv). Vad skulle du säga är nyckeln till att få ett bra flyt och samarbete runt Vättern så det går så fort som möjligt?
Leo -Tränä ihop så mycket det går. Det är så mycket smådetaljer som gör att det flyter bra att man måste nöta in det. Kör snabbdistansrundor där man håller planerad snittfart. Cykla med jämn hög fart och undvik bromsen så mycket det går. Och håll igen i uppförsbackarna.

Reck - Vem är den typiska cyklisten i er grupp, ContiTestTeam?
Leo - Vi har rätt stor blandning av olika cyklister, både elitmotionärer och tävlingscyklister. Det som är de gemensamma faktorerna är att vi cyklar mycket, gärna snabbt.

Reck - Vad tycker du om Vätternorganisationens initiativ med snabbgrupper? Är det här för att stanna?
Leo -Jag hoppas det. Färre cyklister på vägarna och en hel natts sömn innan start, det gör det hela säkrare. Helt avstängda vägar vore drömmen.

Reck - Efter intervjun med Oskar blev det mycket diskussioner på Happys forum kring Vättern som form, är det tävling eller motionslopp, både och?! Vad är din syn på ämnet?
Leo - Formen som Vätternrundan har nu lockar redan många att cykla fort ihop. Man sätter upp egna mål och kör med organiserade grupper redan nu. Med avstängda vägar skulle det funka ypperligt att öppna upp för en tävlingdel i Vättern. Säkerheten med avstängda vägar är en av fördelarna som en separat tävlingsdel av Vätternrundan skulle ge. Sen är det säkert många som lockas av just tävlingsmomentet med exakta resultatlistor med placeringar.

Reck - Kommer er VR satsningen att leva vidare?
Leo - Det tror jag, men vi siktar på ett mål i taget och just nu laddar vi för lördagen.

Reck - Lycka till med de sista förberedelserna och vi ses i Motala!
Leo - Tack, det gör vi!

4 kommentarer:

  1. Vättern är ingen tävling..ska det vara så svårt att förstå!

    SvaraRadera
  2. Men det är ju en tävling mot sig själv, för de flesta?
    Ju fler destå roligare och helt avstängda vägar hade ju varit underbart.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Vättern har ju funnits som tävling på mitten av 90-talet men är det inte nu, en tävling ska väl vara då alla startar samtidigt eller enskilt. Men arrangören skulle ju kunna göra en lagtempotävling med 10 lag inbjudna - 10 sub X grupper med varsin följebil. 5 min start mellan, 2-3 kommisariebilar, 20 MC marshalls och då kunde säkert arrangören kräma ur mer anmälningsavg per person i resp lag!

    SvaraRadera