tisdag 1 februari 2011

Lärare Reck och Tetra Pak

Jag har precis dragit igång mitt föredrag med lite prat om kroppens energiförråd.
Foto Bengt Sennö.
Något av de trevligaste jag vet är att hålla föredrag, med tillhörande diskussioner, frågestunder och kanske grupparbeten (work-shop). Detta är en stor del av det arbete man gör i yrkesrollen som lärare, och genom att åka runt och hålla föredrag om träning, kost och hälsa, känns det som om jag får behålla en del av det roliga som det innebär att vara lärare, fast att jag lämnat yrket för snart ett år sedan.

Jag kan få en kick av att "stå och prata" inför folk, och det får gärna vara ganska många i en trång lokal, då blir det liksom extra bra energi! Går allt som det ska, får förhoppningsvis även lyssnarna/deltagarna en energikick av mötet!

Jag kan nästan känna att jag spelar lite teater fast jag är mig själv, överdriver, gestikulerar och bjuder på mig själv så mycket det går. Allt för att budskapet ska nå fram så bra som möjligt. Dom som lyssnat på mig, vare sig det var som lärare i samhällskunskap eller träningslära i cykel, förstår nog vad jag menar. Förstår lyssnaren inte på ett sätt, får man hitta på ett annat sätt att förklara det. Med hjälp utav praktiska exempel och modeller och grafer kan man ofta göra det än mer konkret och förståeligt.

Sennö, iklädd Tetra Paks cykeltröja,
hälsar mig välkommen! Foto: M Reck.
För några veckor sedan hade jag lyxen att få hålla föredrag för Tetra Paks Cykelsektion, och min mamma, samtidigt. Min mamma, nypensionerad lärare, hade aldrig tidigare sett sin son i lärarrollen, så vi tog tillfället i akt när jag nu ändå åkte förbi Ängelholm till Lund. Tetra Paks cykelsektion, med Bengt Sennö i spetsen, var en mäktig skara, som mönstrade på 62 entusiaster denna kväll. Det var allt lite extra pirrigt i början, om det sen berodde på giganten Tetra Pak eller min mamma, låter jag vara osagt!


Det blev i alla fall en mycket trevlig och lång kväll. Efter mycket prat om kravanalyser, kroppens möjligheter, fysiologi, träningsmetoder, praktiska exempel, bra frågor och en del skratt, avrundades kvällen först efter mer än 3 timmars cykelsnack. Det är kul att vara bland likasinnade!


Olika träningsmetoder, först lite övergripande, sen mer i detalj. Foto Sennö.

TPs Cykelsektion, och mamma längst upp till vänster. Foto Sennö.

Fika-snack. Foto Sennö.


4 kommentarer:

  1. jag kan intyga att kvällen var inspirerande och givande även för en ickecyklist. mamma

    SvaraRadera
  2. Instämmer, mycket bra föredrag!

    /Richard

    SvaraRadera
  3. Mycket bra blogg! :-) Fast personligen så tycker jag att Tetra Pak är ett oetiskt företag. De smutsar ner miljön med sina fabriker och hävdar att de är så himla "ekologiska". Dåligt Tetra Pak!
    /Nano

    SvaraRadera
  4. Det var en bra kväll, har enbart fått positiv feedback / Bengt

    SvaraRadera