lördag 12 februari 2011

Intervju: Mathias "Cross"-Karlsson

"Cross-Karlsson" in-action, Bosön 2009. Foto: Jahn Ekman.
Intervjuerna duggar tätt, men vad gör man inte när man kan få den landslagsansvarige för cross så här nära inpå efter VM, för en intervju!? Så här kommer nu Mathias Karlsson, Mölndals CK. Mathias har mångårig erfarenhet som cyklist på alla möjliga underlag, och är sedan lång tid tillbaka ledare, främst för yngre förmågor. Dessutom blev han nyligen extra aktuell genom sitt ansvar för det svenska crosslandslaget, som körde VM i St Wendel Tyskland för bara någon vecka sedan.


Reck - Mathias, du har ju varit med i cykelsammanhang i flera olika discipliner, om du skulle ge dig på att göra en liten summering av ditt liv som tävlingscyklist, hur skulle den då se ut?
Mathias -Jag köpte min första MTB 1989 och började tävla 1991, i slutet av 90 talet började jag träna och tävla LVG för att utvecklas som MTB cyklist. En dröm om att tävla LVG ute i europa tog form och säsongen 2000 tävlade jag för Spaniens då största amatörlag Avila Rojas-Costa del sol. En dröm gick i uppfyllelse men jag fick också klart för mig hur europeisk landsvägscykel fungerade. Där efter blev det MTB och LVG på hemma plan med enstaka utlandstävlingar och landslagsuppdrag.

Serietävling 2008. Foto: Jahn Ekman.

Reck - Är din karriär som elitcyklist nu över eller kommer det en fortsättning?
Mathias -Jag planerar att köra MTB i elitklassen fram till och med MTB SM i Göteborg 2012, och då även en del kortare LVG tävlingar. Men med tre barn så styr jag inte helt över min tid så att lova något vågar jag inte, och om jag är elitcyklist eller inte får resultaten utvisa.


 Reck - För 2 år sedan fick du ta emot det fina priser "Årets ungdomsledare". Är det något det ständigt brukar saknas, så är det ju just duktiga ungdomsledare. Du har ju under lång tid jobbet i Mölndals CK som ungdomsledare, men för dem som inte är så insatta, vad ligger bakom denna fina utmärkselse?
Mathias -Det finns flera duktiga ledare inom MCK. Jag och min sambo Lina Hatteböl har tillsammans utarbetat en filosofi för ungdomsträning som har varit mycket framgångsrik. Enkelt beskrivet är att i en sådan krävande sport som cykel måste man börja på rätt nivå och fokusera på rätt saker.

Reck - Mölndals CK (där jag själv också är medlem) är ju en mycket bred och aktiv klubb, med verksamheter inom många områden. Hur skulle du beskriva Mölndals CKs verksamhet och styrkor?
Mathias - Vi är en klubb med god ekonomi och ett stort engagemang. Blandningen av gammalt cykelfolk och nyfrälsta gör klubben väldigt kompetent

Reck - Jag minns själv att du någon gång under slutet på 90-talet var med på Cross-VM i Danmark. Jag antar att du därmed med rätta kan kallas en modern pionjär inom svensk cross. Hur kan det komma sig att du körde VM och vad minns du från den tävlingen?
Mathias -Stämmer! Det var 1998 som cross-VM gick i Middelfart, Danmark. Intresset för cross väcktes på ett träningsläger i trakterna kring Nice 1995, jag fick syn på en cykelcross hos den lokala cykelhandlaren i Antibes och sen gick det inte att stoppa mitt crossintresse. Cross VM gav mig en föraning om hur stor cykelsporten är ute i Europa och väckte ett sug efter mer internationell cykel.

Reck - Du fick i höstas uppdraget att tillsammans med Lindberg ta ut ett cross-landslag. Var det svårt att ta ut laget?
Mathias - Nej.

Hela gänget samlat. Fv Dahlström, Westergren, ledare Karlsson, Darvell, Service-Murbiten, Erlandsson,
Service-Nordström, Aune, Lindgren och Linde. Foto: Ekman.

Reck - Hur ser framtiden för din och svensk landslagscross del ut? kommer cross att få mer fokus från förbundets håll?
Mathias - CX gruppen jobbar på en verksamhetsplan för säsongen 2011/12 och där är landslagsverksamheten en stor och viktig punkt. Vilka beslut förbundet tar inför kommande säsong återstår att se men jag har fått ett mycket gott stöd från Madeleine Lindberg, sportchef på Svenska Cykelförbundet.

Reck - Hur stort är gapet mellan svensk cross och de länder som ligger i täten?
Mathias - Både stort och litet, vi har inte bredden som de stora crossnationerna har, men ta tex Emil Lindgrens insats på årets VM. Han slutade på 26e plats och med lite mer vana på cykeln och bättre crossteknik är en topp-10 placering inte omöjligt.

Reck - Är svensk cross framtid lovande? Vad behövs för att den ska utvecklas?
Mathias - Ja visst är framtiden lovande, att grenen är ny i sverige och att vi börjar med ett tomt blad tycker jag är en stor fördel. Det arbete som CX gruppen gör är väldigt viktigt för svensk cykelcross, det ger oss en tävlingssäsong med kvalitet. Att jobba brett med landslagsverksamheten ser jag som ett måste.

Tillsammans med U23 Jesper Dahlström efter målgång. Foto: Ekman.

Reck - Till sist, hur kändes det att vara i rollen som ledare på VM?
Mathias - Fantastiskt, vi var ett bra team som jobbade runt cyklisterna, som alla verkade nöjda. Dessutom kändes det ärofullt att få förtroendet av Svenska cykelförbundet.


Reck - Tack för din tid.
Mathias - Tack själv.



Hur Mathias summerade VM kan du läsa om här och här! Och därmed var första delen av intervjuns två delar färdig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar