lördag 15 januari 2011

24 timmar idrott och medicin i Umeå!

Definitivt ett av mina mest händelserika dygn på mycket länge!


Inspektion!
Det började redan på resan upp, då jag äntligen hade turen att få åka med när min syster rattade spakarna. Jag fick därmed en inblick i det inte alltid såå glamorösa jobbet som pilot. Väl ute vid planet började det med inspektion av planet av kaptenen själv, därefter intar man trångt sittläge och stannar där. Din (flygplans)frukost eller lunch äts på arbetsplatsen. Toalettbesök undviks så länge som möjligt med tanke på omständigheterna - det är trångt att röra sig. Soluppgången över finska viken var fin!

Syster Sara gör sig redo för flight. Som utomstående blir man rätt imponerad av alla knappar,
och allt som ska checkas innan, under och efter flygning!

Framme vid Toms arbetsplats.

Från det att jag anlände till dess att jag lämnade 24 timmar senare tog Tom Pietilä hand om mig på bästa sätt. Inte nog med att han varit inblandad som aktiv eller ledare (och är pappa till skidåkar-esset Maria PH) i en massa idrotter, vilket ledde till intressanta diskussioner om alltifrån tester, styrka och balans till cykelspecifik träning, sen visade han mig även runt för en massa andra intressanta människor och platser i detta "kluster" av tränings- och medicinexpertis kring Idrottsmedicin och IKSU området, där han har sin egen arbetsplats. Han är även engagerad far till skidåkar-esset Maria PH, och nästa ess Johan.

Sportsmedicine gick inte av för hackor, med patienter som Zlatan och Robbie McEwan. Det hängde en hel drös med kända tröjor på väggarna! Jag träffade bl.a. Håkan Alfredson, som opererat just McEwan.
McEwans Katushatröja.

Lunchen blev också fylld med snack om träning och skidtaktik, då Martin Roswall, forskare i fysik, satt mitt emot mig! Trevligt, och nu har man ett namn till att följa lite extra på Vasaloppet!

Under eftermiddagen blev det sen träning och mer träningssnack för mig, Tom och Gimonäs sportchef Peder. SRMs testcykel var tyvärr under service, jag hade set fram emot att testa en sådan, men jag provade istället en Rodby. Rodby är nog mest kända för att specialsy testutrustning efter dina behov.
Tom och Peder kör 2 timmar textcykel på idrottslabbet. Själv blev det säkert 1.20, mer än på mycket länge. Idrottslabbet var imponerande, med en massa intressanta maskiner och datorer för att mäta alla möjliga kvaliteter.
Under tiden vi satt där hade jag även turen att få en kort pratstund med både Michael Svensson, som forskat mycket på bl.a. idrottsnutrition, och Christer Malm, som för WADAs räkning jobbar på att ta fram ett snabbtest för att avslöja bloddoping. Som sagt, ett kluster av expertis. Inte svårt att bli avundsjuk på en sån miljö med mitt intresse. Det är väl så här har ni har det i Falun och Stockholm, antar jag..lyckostar!

På kvällen var det min tur att prestera inför Gimonäs medlemmar, så mellan 18-21.30 blev det föredrag och diskussion om träninglära i cykel. Uppemot 40 st var vi och jag tror och hoppas att dom blev nöjda och fick med sig ett och annat matnyttigt! Det var i alla fall ett härligt gäng att tala inför!

Föredrag för 40 cykelentusiaster från Gimonäs,
Idrottsmedicins konferenslokal. Foto: Tom Pietilä.


Kvällen avrundades hemma hos familjen Pietilä. Genom fönstret från vardagsrummet syntes skidbacken, där en och annan skidkarriär tagit sin början....

4 kommentarer:

  1. Låter som en helgjuten dag!

    SvaraRadera
  2. Tack för en trevlig föreläsning!

    SvaraRadera
  3. Intressant miljö i Umeå. Få veteraner tränar så hårt som Tom Pietilä. Om inte jag missminner mig var Michael Svensson landslagslöpare på 1500 m med ett pers på 3,37 och var väl med på VM i Osaka 1991. Chrsiter Malm var en duktig hinderlöpare med flera finnkamper på meritlistan

    SvaraRadera
  4. Att Michael var en hejare i löpning hade jag lite koll, men att även Christer var det, hade jag ingen aning om! Där ser man, det bara kryllade av erfarenhet!

    SvaraRadera